Kontrola zarządcza stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
W administracji publicznej, kierownictwo jednostki powinno wiedzieć, czy:
- poszczególne komórki organizacyjne urzędu (lub jednostki w dziale) prawidłowo realizują przypisane im zadania, działają oszczędnie, wydajnie i skutecznie, dostarczając produkty i usługi na odpowiednim poziomie;
- przestrzegane są normy prawne oraz zarządzenia, polecenia i wytyczne kierownictwa;
- są chronione zasoby (przed przypadkami marnotrawstwa, złego zarządzania, błędów, nadużyć itp.)
Standardy Kontroli Zarządczej:
- Środowisko wewnętrzne
- Przestrzeganie wartości etycznych
- Kompetencje zawodowe
- Struktura organizacyjna
- Delegowanie uprawnień
- Cele i zarządzanie ryzykiem
- Misja
- Określanie celów i zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji
- Identyfikacja ryzyka
- Analiza ryzyka
- Reakcja na ryzyko
- Mechanizmy kontroli
- Dokumentowanie systemu kontroli zarządczej
- Nadzór
- Ciągłość działalności
- Ochrona zasobów
- Szczegółowe mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych
- Mechanizmy kontroli dotyczące systemów informatycznych
- Informacja i komunikacja
- Bieżąca informacja
- Komunikacja wewnętrzna
- Komunikacja zewnętrzna
- Monitorowanie i ocena
- Monitorowanie systemu kontroli zarządczej
- Samoocena
- Audyt wewnętrzny
- Uzyskanie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej
źródło: Ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r.; rozdział 6. Kontrola zarządcza oraz koordynacja kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych.
Art. 68 [Kontrola zarządcza] Kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności:
1) zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi;
2) skuteczności i efektywności działania;
3) wiarygodności sprawozdań;
4) ochrony zasobów;
5) przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania;
6) efektywności i skuteczności przepływu informacji;
7) zarządzania ryzykiem.
Art. 69 [Adekwatność, skuteczność i efektywność kontroli zarządczej] Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej należy do obowiązków:
1) ministra w kierowanych przez niego działach administracji rządowej, zwanego dalej „ministrem kierującym działem”, z zastrzeżeniem ust. 2;
2) wójta, burmistrza, prezydenta miasta, przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego;
3) kierownika jednostki.
Minister Finansów określi w formie komunikatu i ogłosi, w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów, standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych, zgodne z międzynarodowymi standardami.
Minister Finansów może określić w formie komunikatu i ogłosić, w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów, szczegółowe wytyczne w zakresie kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych.
Minister kierujący działem może określić w formie komunikatu i ogłosić, w dzienniku urzędowym ministra, szczegółowe wytyczne w zakresie kontroli zarządczej dla kierowanych przez niego działów administracji rządowej.